Ett integrerat samarbete
Lexium har det fulla ansvaret för alla tjänster vi utför, samt produkter vi säljer till våra kunder. Ansvaret inkluderar specialiserade och utvalda underleverantörer och samarbetspartners i vårt nätverk. Vi ställer höga krav på våra leverantörer inom Hälsa & Säkerhet, Kvalitet och Miljö, där Lexium tillhör de marknadsledande IFM-bolagen. För att säkerställa detta arbetar våra underleverantörer och samarbetspartners direkt i, eller är integrerade till, vårt IFM-system.
ISO certifieringar och Uppförandekod för Leverantörer
Lexiums var det första IFM-bolaget i Sverige som ISO certifierats inom såväl Hälsa & Säkerhet (45001), Kvalitet (9001) som Miljö (14001). Sista delen gjordes i mars 2019. Vårt nätverk av leverantörer arbetar inom ramen för våra ISO certifieringar samt delar våra höga miljömål med minimal total miljöpåverkan. Lexium stödjer aktivt nätverket av leverantörer att uppnå certifieringar inom ISO samt övergå till digitala lösningar.
Lexiums Uppförandekod för Leverantörer ingår i de Ramavtal som vi tecknar och återfinns för dem i vår Leverantörsportal.
Kontinuerlig utveckling och förbättring är i fokus
Vi arbetar långsiktigt och kontinuerligt i våra leverantörssamarbeten för att båda parter ska ha intresse av att investera i utveckling och specifika kundlösningar. Detta leder till bättre lösningar och ökat värde för våra uppdragsgivare tillika kunder.
Digitala lösningar för hög effektivitet och minimal miljöpåverkan
Vi digitaliserar mycket av de administrativa processerna, vilket b.la gör att såväl våra kunder som vårt nätverk av leverantörer är integrerade i vårt IFM-system. Det gör att vi alla i realtid får, har och agerar utifrån samma information, samtidigt.
Vi skickar kundfakturor och kundenkäter digitalt, kvalitetsuppföljning med kunder och leverantörer samt säkerhetskontroll av leverantörers personals arbete ute på kundsite görs digitalt – effektivt, med högt säkerhetsfokus och med minimal miljöpåverkan.
Lexium tar inte emot pappersfakturor från leverantörer, men hjälper dem till digitala lösningar för detta vilket därmed bidrar till en minskad miljöpåverkan även hos dem.
Ny leverantör
Om Ni önskar bli leverantör till Lexium kontaktar Ni inköpsavdelningen via kontaktformuläret på vår hemsida under ”Kontakta oss” och anger en tydlig beskrivning av de tjänster och/eller produkter som Ni erbjuder.
Inköpsavdelningen kommer som huvudregel återkoppla till er inom en vecka. Om ett behov av era tjänster och/eller produkter finns och Lexium inte redan har en lösning, eller om det är dags för upphandling inom segementet, så kommer ni först att få genomgå Lexiums kvalificeringsproces där vi säkerställer att krav, värderingar och riktlinjer som Lexium följer även efterlevs hos våra leverantörer.
Mer information framgår av Lexiums uppförandekod som gäller kunder, leverantörer och Lexiums egen personal.
Fakturering till Lexium-bolag
Lexium-bolag tar sedan 2020-01-01 av miljö- och säkerhetskäl inte emot leverantörsfakturor i pappersformat, vi emotser fakturor helst i pdf-format och i andra hand i edi-format.
Vi hjälper våra leverantörer till digitala lösningar vilket bidrar till en minskad miljöpåverkan även hos dem.
Vi ber dig vara uppmärksam gällande de krav vi har på märkning och information på leverantörsfaktura samt på de legala krav vi har på leverantörsfakturor i övrigt.
Inköps-/arbetsordernummer
Du ska alltid få en inköpsorder eller arbetsordernummer av din beställare hos Lexium. Inköpsorder eller arbetsordernummer ska ses som en beställning, du får inte påbörja arbetet innan du mottagit detta av Lexiums beställare.
Inköpsordernumret som står på inköps-/arbetsorder måste anges som märkning på leverantörsfaktura för att kunna matchas. Lexium implementerade 2020-01-01 en digital/automatiserad scanning/matchning/tolkning av leverantörsfakturor, vilket gör fakturamärkning helt avgörande för dess hantering.
Viktig information; leverantörsfakturor som har fel bolagsnamn, adress alternativt saknar eller har en felaktig fakturamärkning kommer vårt affärssystem automatiskt att skriftligen reklamera och bestrida, vilket innebär att den som ställt ut faktura måste göra om densamma. Då detta är en automatiserad IT-process kan vi inte ändra denna setup