Så återvinner du som fastighetsägare

Fastighetsägare och bostadsrättsföreningar i Göteborg har en särskild felanmälan som nås på telefon 031-514 000 mellan 07-16 eller via Felanmälan Fastighet – Göteborg.

Jourverksamhet finns utanför ordinarie kontorstid till telnr: 010-210 45 45

Har du upptäckt ett fel på fastigheten?

Här samlar vi information som är relevant att ta del av om du ska göra en felanmälan.

Rekommendationer

Om ni gjort en felanmälan och väntar på att få hjälp ber vi er att ej vara hemma vid fastighetsskötarens besök – detta då vi är måna om att begränsa smittspridningen och värnar om såväl er säkerhet som våra medarbetares.

Felanmälan kan ni enkelt och smidigt göra via vår kundportal, där ärenden kan registreras digitalt. Alternativt kan ni nå felanmälan via mellan 07-16.

Jourärenden

Är osäker på huruvida ditt ärende är ett jourärende eller ska registreras som en vanlig felanmälan? Nedan listar vi exempel på typiska ärenden som bör registreras som felanmälan och alltså inte klassas som akuta:

  • Sprickor i vägg.
  • Stopp i handfatet.
  • Problem i tvättstugan – t.ex. torkskåpet har slutat fungera eller tvättmaskin startar inte.
  • Om en lampa inte lyser.
  • Spricka i fönsterruta

Vanlig felanmälan

Ärenden som däremot klassas som akuta och bör åtgärdas omedelbart bör anmälas via journumret oavsett vilken tid på dygnet det är. Nedan listar vi några exempel på akuta ärenden som kan ingå i fastighetsskötsel:

  • Inget vatten
  • Strömavbrott
  • Stopp i toaletten
  • Ett hål i fönstret
  • Kyl eller frys har slutat fungera
  • Spisen fungerar inte

Bostadsrättsförening

Som innehavare av en andel i en bostadsförening eller en bostadsrätt i en bostadsrättsförening är du medlem i en ekonomisk förening. Föreningen har till uppgift att upplåta bostäder åt sina medlemmar på obegränsad tid.

Som bostadsrättshavare äger du inte din lägenhet i juridisk mening. Det är föreningen som är lagfaren ägare till både huset och marken. Som bostadsrättshavare är du delägare och medlem i föreningen med nyttjanderätt till din lägenhet.

Du har rätt att inom ramen för stadgarnas bestämmelser göra förändringar i lägenheten, hyra ut den eller belåna den. Du har också rätt att fritt sälja din bostadsrätt eller andel till det pris som du kan få ut på marknaden. Om du inte följer stadgarnas bestämmelser kan du bli uppsagd av föreningen och tvingas flytta.

Felanmälan – Vem betalar?

Huvudregeln är att du som medlem svarar för reparationer och underhåll av din egen lägenhet. Föreningen svarar för t ex rörstammar, vind, fasader och yttertak.

Det kan ibland vara svårt att dra gränserna mellan vad som är föreningens skyldighet och dina skyldigheter, men enkelt kan man säga att du svarar för ytskiktet i din lägenhet. Du ansvarar således för inredning t ex kökssnickerier, spis, kyl och frys och du ansvarar i de flesta fall också för s k grenrör, d v s rör fram till de stamledningar som huset har för avlopp, vatten och elektricitet, så länge rören befinner sig inne i din lägenhet.

Är du osäker så kontakta din föreningen för att ta reda på vem som står för vad beroende på stadgarna för som gäller just för din förening.

Vi erbjuder fastighetsskötsel och lokalvård i hela Sverige

Lexium har genom ett brett nätverk av partners möjligheten att erbjuda tjänster som fastighetsskötsel på flertalet orter runtom i landet.

Kartan visar vilka orter vi är verksamma i idag. Vi har dock risktäckande service på väldigt många av de tjänster som vi erbjuder och kan därför erbjuda service oavsett i vilken ort ni befinner er.

Vi erbjuder helhetslösningar inom teknisk, ekonomisk och kommersiell förvaltning, via vårt systerbolag Lexium Förvaltning & Projekt.

Kontakta gärna oss gällande fastighetsskötsel.