Kontoret efter Covid

Covid har snabbat på utvecklingen mot en flexibel arbetsplats. Med det har kraven på teknisk utrustning ökat för att digitala möten ska fungera felfritt. När kontoren fylls igen krävs också noggranna åtgärder för att erbjuda en arbetsplats som är anpassad efter högre krav på hygien. Nedan listar vi några viktiga punkter att ha i beaktning inför återgången till kontoret.

Digitala möten måste fungera

Trots snabb teknisk utveckling hackar tyvärr ofta digitala möten på grund av bristande uppkoppling. Än värre kan dock vara blåst eller ljud i bakgrunden, t.ex. rundgång om deltagare sitter med varsin dator på samma yta. Att ha tillgång till en lugn och tyst plats när man ska prata med andra över videokonferens är avgörande för att mötet ska fungera enligt plan. Annars störs lätt samtliga mötesdeltagarna för att en eller några saknar tillgång till en tyst miljö.

Det moderna kontoret ställer därför höga krav på tekniken – men också på att utformningen av ytorna ska vara anpassade för fysiska såväl som digitala möten. Genom att installera ljudisolerade telefon- och mötesbås, samt inreda med digitala konferensrum, kan företag erbjuda personal att effektivt delta i digitala möten.

Bättre hygien för ett säkrare kontor

Pandemin har lyft smitto- och hygienfrågor till toppen av prioriteringslistan. Nu och framåt kommer högre krav ställas på sanering av ytor, ökad frekvens på kontorsstädningen och bättre ventilation för såväl konferensrummen som hela arbetsplatsen.

Kontorsytor gapar tomma när personal jobbar hemifrån, men framtidens kontor bör kunna erbjuda social distansering även när personalen återgår. Det innebär längre mellan skrivborden, bättre tillgång till egna ytor och avskärmande telefonbås för att minska direkt exponering.

Kontoret som en trevligare mötesplats

Digitala möten har innefattat ökad effektivitet, det har dock resulterat i att trevligt småprat ofta uteblir. Att jobba hemifrån har inneburit en uppskattad flexibilitet men också gjort att många känner sig ensamma och socialt ostimulerade.

Framtidens arbetsplatsen bör därför främja socialisering och gemenskap på ett bättre sätt. Stora öppna ytor som lockar personalen att stanna och småprata skapar en trevligare och bättre arbetsplats. För dessa behövs givetvis såväl växtservice och trivsam inredning som kaffeservice och ett brett utbud av frukt. Detta gäller även för kontorshotell och co-working som kommer få betydligt högre kravställningar och önskemål från sina hyresgäster framåt.

Lexium som helhetsleverantör till arbetsplatsen

Det kräver noggrann planering och en strategisk överblick för att på ett bra och kostnadseffektivt sätt sy ihop ovan nämnda tjänster, som egentligen inte rör den huvudsakliga verksamheten. Det är både komplext och tidskrävande, vilket tar mer än det ger om det ska administreras av den egna personalen.

Genom att anlita Lexium som en professionell och erfaren aktör inom Integrerad Facility Management, tar ni del av vår samlade erfarenhet och får en helhetslösning anpassad efter just era behov.

Kontakta oss så hjälper vi er skräddarsy en lösning för er arbetsplats!

Jag vill gärna veta mer om detta