ISO-certifieringar
Lexium var det första nordiska IFM-bolaget som lyckades uppnå certifiering för de tre ISO standarderna 45001, 14001 och 9001.
Lexium var det första nordiska IFM-bolaget som lyckades uppnå certifiering för de tre ISO standarderna 45001, 14001 och 9001.
Arbetsmiljö
Aktivt och systematiskt arbete med förbättring av arbetsmiljön.
Miljö
Ständiga förbättringar för att proaktivt hantera vår miljöpåverkan.
Kvalitet
Innebär att Lexium lägger stor vikt vid ständiga förbättringar och kundnöjdhet, vilket ger klara fördelar och genererar effekt på lång sikt.
Lexium kan stolt meddela att vi är certifierade för den nya arbetsmiljöstandarden ISO45001 ersätter OHSAS 18001.
Den uppdaterade standarden innefattar diverse förändringar och nya kravställningar:
Internationella organisationer från 50 länder, bland annat International Labor Organization, har deltagit i arbetet med att ta fram den nya standarden för arbetsmiljö.
Syftet och målsättningen är att standarden ska bidra till att kontinuerligt och systematiskt förbättra arbetsmiljön i alla typer av företag.
Med kontinuerliga uppföljningar och ständigt förbättringsarbete genererar uppnådda certifieringar en trygghet för beställaren då bolaget som innehar certifieringen genomsyras av kontinuerliga förbättringar.
En ackrediterad certifiering av ett ledningssystem visar att ett företag lever upp till kraven i en standard. En oberoende tredje part, ett certifieringsorgan, granskar företag som vill certifiera sig enligt en specifik standard.
Att vara certifierad stärker den interna organisationen, då arbetet genomsyras av målsättningen att uppnå de standarder som krävs för att bli certifierad. Dels finns värde i det strukturerade arbetssätt som upprättas inför certifieringen, därefter är det givetvis en stor fördel att en oberoende part verifierat Lexiums uppnådda standard.
ISO-certifiering innebär att man som företag eller organisation blivit certifierad av International Organization for Standardization. Syftet med organisationen är att utarbeta standarder för framförallt näringslivet med målsättningen att underlätta tillverkning, utveckling och handel med tjänster och produkter.
ISO är världens mest använda standard. Det finns drygt 1,1 miljoner certifikat utfärdade i 188 länder. Ca 5 000 av dessa finns i Sverige. Alla ISO standarder som kom ut efter 2015 använder ”High Level Structure (HLS)”, vilket underlättar för företag och organisationer att implementera och integrera flera standarder.
ISO 9001 och 14001 är en ledningssystemstandarder för kvalitets- respektive miljöprocesser i ett företag eller en organisation. Det kan beröra allt från hur du svarar i telefon till hur du undviker driftsstörningar. Ett ledningssystem beskriver hur du ständigt förbättrar och justerar din verksamhet för att möta kundernas behov.
I ISO 9001:2015 ersätts förebyggande åtgärder av riskbaserat tankesätt. Kraven på att ledningen i organisationen måste vara engagerad har förstärkts i ISO 9001:2015.
Affärsnyttan och styrningen av verksamhetens processer får ett större fokus. Det läggs större fokus på ändringshantering och att man ska kunna spåra händelser.
Mot kunder, leverantörer, partners och medarbetare blir en ISO-certifiering en trygghet och en stämpel på kvalitet. Detta är givetvis något vi är stolta över och jobbar hårt för att upprätthålla. Fler och fler har också höga krav på att leverantörer ska uppfylla krav inom arbetsmiljö. Man vill göra affärer med bolag som sköter sin verksamhet på rätt sätt, tar hand om medarbetare och är goda förebilder för hur verksamhet ska bedrivas.
ISO-certifiering innebär i mångt också att bolaget som uppnått standarden jobbar med noggranna förbättringsåtgärder i allt de företar sig. Några av faktorerna som spelar in i om man blir certifierad är bl.a. ledarskap och medverkan från medarbetare, kontroll av förändringar och kontroll av underleverantörer och outsourcade processer. Detta genomsyrar hela organisationen och når till slut kunden som mottagare av vår helhetslösning för företag.
Inom det systematiska arbetet för att hantera avvikelser ingår undersökning, riskbedömning, åtgärder och kontroll. Därigenom uppnår Lexium koninuerliga förbättringar och begränsar avvikelser från att växa till större fel. Genom att hantera avvikelser i ett tidigt skede, ser vi till att hela organisationen genomsyras av förbättringsarbetet.
Detta förbättringsarbete genomsyrar såväl vår interna organisation som det arbete vi levererar till våra kunder.
Avvikelser som uppstår rapporteras i vårt ärendehanteringssystem, dessa åtgärdas därefter. Dessa följs upp på månadsbasis och sedan på kvartalsbasis så att vi kan utvärdera och se till att kontinuerliga förbättringar sker.
Våra kunder har tillgång till samma system, vilket möjliggör samma kontinuerliga förbättringsarbete mot kund som Lexium jobbar med internt.
Det kontinuerliga förbättringsarbetet lägger grunden för och möjliggör de ISO-certifieringar Lexium tilldelats.
Allt vi gör genomsyras av vår kultur och våra värderingar. Det bevisar vi dagligen för våra kunder, partners och medarbetare. Vi visar dig gärna de höga ”Nöjd Kund Index” som vi uppnår och uppnått genom åren genom kontinuerliga mätningar.
Lexium betyder ”lärdomar” på isländska. Det är i korthet vad vi erbjuder våra kunder. Vi ”sätter kunskap i system”, vilket innebär att vi jobbar systematiskt i IFM-system där all information samlas och att våra kunskaper samt erfarenheter även samlas här för vår kund.
Vi har samlat en bred och unik kompetensmix i Lexiums ledning. Vi har egen erfarenhet av det vi talar om, vi har ansvarat för samt genomfört det själva operativt, praktiskt. I ledande befattningar. Vi har gjort lyckade lösningar men även mindre lyckade lösningar. Så vi vet vad som faktiskt fungerar och ”var gränsen går”. Dessa kunskaper delar vi gärna med oss av till våra kunder.